torsdag 15 december 2011

Lucka 14. Berätta om ett fotografi som någon annan tagit på dig


Det här foto av mig är taget augusti 2010. Jag är på hotell i Vladivostok, Ryssland,  staden där Transsibiriska järnvägen tar slut. Detta var första hotellnatten på hela vår resa hela vägen enda från Sverige. Vi hade dittills sovit på båt till Finland, på tåg till Moskva och sen sovit på Transsibiriska järnvägen till Vladivostok. Om jag minns rätt så var vi på tåget i sex nätter i sträck, eller var det sju? Nu hade vi sett HELA Ryssland och det var helt fantastisk. Vi hade träffat massa intressanta människor och samtidigt blivit knäppa av isoleringen. Att sitta instängd på ett tåg i en vecka var precis det jag behövde efter en lång sommar med jobbstrul. Jag fick äntligen se Lake Baikal från vårt tågfönster, gröna skogar, hus blåa staket, kyrkor med guldspiror, berg och öppna fält. Så vackert.
Vi anlände till Vladivostok kl.6 på morgonen och trots att det var augusti var det kolsvart ute, det ljusnade inte förrän kl.9. Senare listade vi ut att tidszonen där väldigt förskjuten, när vi åkte till japan fick vi ställa tillbaka tiden två timmar, trots att det var samma breddgrad.
Vi hade egentligen bokat en natt på ett hostel utanför Vladivostok, men vi ändrade oss bara någon timma vi steg av tåget och valde istället "Hotell Vladivostok" som skulle ligga mycket närmre stationen. Efter en kvarts promenad uppför en backe möttes vi av en futuristisk entré och en reception med glittrigt golv. Det här verkade bra! Och trots att det var så tidigt fick vi gå in på vårt rum, det räddade oss rejält, vi var helt utslitna efter att ha gjort absolut ingenting på tåget! När vi sen tog hissen upp till vår våning möttes vi av korridorer som ur filmen "The Shining" och vi hade bara en tunn och skev trädörr till vårt rum. Charmigt värre! Men utsikten var definitivt värdig, utan att behöva be om det hade vi fått havsutsikt.
Frukostbuffén hade inte öppnat så vi passade på att ringa hem till alla nära och kära när vi äntligen hade internet! Fantastisk uppfinning det där internätet. Sen åt vi vår frukost och snackade ihop oss med en Japan som berättade lite om Vladivostok, sen gick vi upp rummet duschade för första gången på 10dagar (!!!) och sov som stockar. Wow. Har nog aldrig sovit bättre på en säng gjord av spånskiva!
Vi vaknade upp efter lunch och bestämde oss för att se Vladivostok och äta något. Staden beskrev som Rysslands San Francisco och jag kan inte annat än hålla med. Vi gick backe upp backe ner och fick till slut värmeslag (säkert 30grader varmt ute) och det blev till att vandra tillbaka till hotellet och sova lite till.
Detta fotot är taget innan vi går ut på staden för andra gången! Nu svalare, solen är på väg ner och jag har fönstret med vår fina utsikt över havet bakom mig. Jag har på mig en alldeles ren och ny tröja, är fräsch i håret och min älskade gula kånken på ryggen. Jag är utvilad och ser fram emot kvällen på stan och morgondagen då vi ska vidare med färja till Sydkorea och sen Japan. Första etappen på resan var avklarad.

Jag förstår att ni inte pallat läsa hela texten. Men för mig är denna bild en hel massa planering, nya upplevelser och förväntan i ett. Jag skrev inte blogg under resan, utan bara old school resedagbok, och det är därför jag ovan skrivit värsta uppsatsen. Mest för min egna skull. Bevarat i ettor och nollor.

1 kommentar:

  1. Guuuud, vad roligt att åka runt i Ryssland, det är en av mina drömmar! :)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...