söndag 9 september 2012

Blue Light Yokohama.

Blue Light Yokohama, precis som titeln till detta inlägg, får vara soundtrack till denna utflykt. Lyssna gärna medan ni läser får att få lite feeling.

Cup Noodle Museum, förpackningar från 1958 och framåt.

Igår lördag kl.11 möter jag och Andreas upp några skolkompisar vid Shinjuku station för att åka till Yokohama och gå på Cup Noodle Museum och Raumen Museum. Två absoluta måsten om du älskar japansk mat. En resa från Shinjuku till Yokohama tar ca 35min och kostar ca 540yen. En perfekt dagsutflykt från Tokyo.

Ett nuddelhjärta.

Innehållet i en Cup Noodle.


På Cup Noodle Museum fick vi lära vi oss om historian om instant noodles och tittade på förpackningar från 1958 och framåt. Vi besökte Noodle Bazaar på våning 4 när där man kunde välja på nudlar från 8 olika länder, eller pasta från Italien. Jag tog nudlar från Kazakhstan. 
Kl.15 var det vår tur att göra våra egna Cup Noodles! För 300yen fick vi rita våra egna muggar, välja smak och ingredienser. Det fanns hela 5460 olika smakkombinationer! Min blev någon curry-variant med cheddar cheese, tamago, kimchi och garlic chips. 

Noodle Bazaar på våning 4.

Resultatet! Från vänster: Andreas, min och Jessicas!

Tiden flög iväg och efter museet tog vi en fika på Bubby's vid Sakuragicho station för att ladda om batterierna lite. Det var himla skönt väder och inte för varmt att sitta ute och fika i skuggan. Jag tog en äppelpaj och アイス コーヒー aisu coohii (iskaffe). おいしかった。
Innan vår utflykt fortsatte mot Ramen Museum i Shin-Yokohama sprang vår klasskompis, världen är för liten. 

En 親切なけいさつかん shinsetsuna keisatsukan (snäll polis) och Andreas på Ramen Museum.

På Ramen Museum kunde man välja ramen från olika delar av Japan och se en 1:1 skalig modell av Tokyo från 1958. Som att resa tillbaka i tiden. Jag har för mig att någon scen ur en japansk film jag sett utspelar sig här, men kommer inte på vilken! Någon som vet?

Ramen Museum, Tokyo 1958.

Dagen innehöll även en trip till 町田 (Machida) efter ett möte med en kanadensare när vi ska hem mot Tokyo, men åkt fel. Detta möte kostade oss en rejäl omväg, men mycket skratt! 昨日はとても楽しくて面白かった!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...