fredag 26 oktober 2012

三鷹の森ジブリ美術館。Ghibli Museum.


En torsdag under höstlovet för någon vecka sedan åkte jag till Ghibli Museum i Mitaka. Mitaka ligger ca 20min tågresa ifrån Shinjuku, plus 10mins bussresa med kattbussen från Mitaka till museet.


Har varit där en gång förut 2010, men då bodde jag på hostel i Asakusa och det kändes det som Mitaka låg evigheter bort, fast det egentligen är rätt nära Tokyo. 


Inne på museet var det stikt förbjudet att fotografera, och det var bara acceptera. Precis som de skrivit på sin hemsida så vill de att besökarna ska komma ihåg besöket genom minnen istället för genom en kameralins. Men utanför museet och på taket var det helt okej att fota! Denna staty står på uppe på museet, en robot från filmen Laputa: Castle in the sky.  


Hayao Miyazaki har designat hela museet själv och det öppnade 1 oktober 2001. En biljett kostar ca 100kr och då ingår en filmvisning av någon av kortfilmerna som bara visas på Ghibli Museet. När jag var där på höstlovet så fick jag se Pandane to tamago hime. När jag var där 2010 fick jag Mei to koneko basu, och vad jag grät, den var så fin! 


En smygbild på alla fotar roboten. 


Hejdå Ghibli museet, vi sen snart igen! 

5 kommentarer:

  1. Så fint det var! Var det vanskelig å få billetter?

    (Og en helt annen ting - det går ikke an å kommentere på bloggen din ved å oppgi navn, nettadresse og url, og da må folk kommentere via f.eks. google osv. Jeg pleier vanligvis ikke kommentere på blogger som gjør at jeg må kommentere via google eller facebook, og jeg tror ikke jeg er den eneste.)

    SvaraRadera
  2. Åh, där var jag i somras. :D Så himla fint, vill gå dit igen.

    SvaraRadera
  3. Åh, älskar Ghibli Museum!!! Vi fick se Chuu Sumoo när vi var där, så underbart söt film om sumobrottande möss! Vad var det för 'specialutställning'? Kokuriko-zaka Kara (From up on poppy hill) kanske?

    SvaraRadera
  4. Okej, det kan ju hända att jag dör lite nu. Detta är härmed med på min Bucketlist på ställen jag måste besöka! gaaaaaaah
    Och snela, ändra så att man kan kommentera med bara användarnamn och blogg!!

    www.whatsupsthlm.se/aenigma

    SvaraRadera
  5. Hejsan!
    Jag ska åka till Tokyo om 25 dagar, och jag kommer stanna i två månader.
    Vad jag undrar är vilket ditt favoritställe är? Alltså, en plats som man absolut inte får missa att besöka? :)

    Hoppas du har en bra dag.
    Mvh Amanda

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...