lördag 19 januari 2013

広島スタイルお好み焼き。Hiroshima style okonomiyaki.

Efter en lång dag med Shinkansen, Hiroshima Peace Park och Hiroshima Castle var det dags för mat! Vi började gå tillbaka mot hotellet i hopp om att hitta något på vägen tillbaka, men fastnar vid en "illumination" som de hade i en park nära där vi bodde. 
Överallt i Japan på vintern har olika parker, köpcentrum, städer, tågstationer etc. "illuminations", ljusshower, för att locka dit folk. Just den vi såg i Hiroshima hade körbärsträd av lampor, en mini version av A-dome uppbyggd av lampor, 10m julgran av ljusslingor, gigantiska snöflingor och massa annat. Det tog aldrig slut. 
Jag fick lite ont i huvudet av alla lampor och att jag inte ätit på länge och gick ut lite från parken. Och utanför på en bakgata såg jag en skylt som det okonomiyaki på. Perfekt. Vi gick dit och det var en jättemysig restaurang som verkade vara familjeägd. Och det måste varit den godaste Okonomiyakin jag någonsin ätit! Den smällte i munnen. Så gott. Och så botades min huvudvärk. 

Blubb.

Typ 2m höga snöflingor.

Hanami.

卵焼き。Tamago yaki. Stekt "rullat" ägg. SÅ GOTT!

Kimchi okonomiyaki.

Okonomiyaki med bland annat ねぎ negi "piplök".

2 kommentarer:

  1. Åh alltihopa ser så muuuuuums ut. Nu ska jag laga svensk husmanskost ^^/

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...