onsdag 11 december 2013

Japan x 24. 11, purikura.


Purikura måste vara världens bästa uppfinning! Det är ljust, glittrar, rosa, plingar, låter, går snabbt och det känns som du gått in i en tidsmaskin som tar dig till The land of Kawaii. Purikura är en fotomaskin som skriver ut små gulliga och knäppa foton på dig och dina vänner.
Först får du instruktioner om hur du ska posa av en kawaii tjej på en skärm och sedan får ni gå till en annan del av maskinen och redigera bilderna och välja layout. Är man bara två personer kan det vara bra att välja stora bilder, medan om man är 10pers kan det vara bra att välja en layout med massor av små bilder så flera får ta med bilderna hem. I början när jag inte förstod maskiner gjorde jag oftast det misstaget att välja för små bilder även om vi bara var två-tre personer. Sedan skrivs fotona ut i en annan del och där kan man välja att få bilderna skickade till sin japanska mobil.
Purikura finns oftast i spelhallar och utgör ibland en helt egen våning. Det finns olika maskiner med olika teman. Jag älskade Kyary Pamyu Pamyus egna maskiner och maskiner från Puri-ma-donna. Jag ansåg att man kunde avsluta alla möjliga tillställningar med Purikura, även en heldags pluggande på Starbucks i Tokyo Plaza. Mina purikuraalbum fick åka handbagage hem från Japan och skulle tillsammans med datorn vara det första jag räddar vid brand eller jordbävning.
Purikura, why u so amazing?

Japan x 24, en julkalender. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...