onsdag 2 april 2014

Jag ska till Japan! 日本へ帰ります!

För ett par veckor vändes mitt liv lite halvt upp och ner... Jag ska tillbaka till Japan! Gjorde en sista minuten-ansökan i februari för utlandsstudier, och jag fick det! Nästa vår kommer spenderas i Japan, närmare bestämt i Osaka på Kansai Gaidai University. Det blir sex månader på deras Asian Studies Program där jag bland annat kommer att läsa Spoken Japanese, men också mytologi, antropologi och konst om allt går som det ska. Ansökningsprocessen har inte kommit igång, så ingenting är 100% säkert än, men jag är nominerad av min högskola.

Open classes för ett år sedan på Kai Japanese Language School i Shin-Okubo.
En senmongakkou för design (typ kvalificerad yrkesutbildning)
gjorde lite reklam genom att låta oss gör egna pins.
Skolans bilder.

Ska jag vara ärlig så är jag ganska trött på trista, gråa och pyttelilla Borlänge. Vintern var usel, kall och mörk. Staden ger mig noll inspiration och jag flyr så fort jag får möjligheten. Hade faktiskt ganska spektakulära planer att flytta tillbaka till Stockholm i höst och plugga någon annanstans, även om ingen här i Borlänge visste det. Men att få en chans som denna får man inte missa, och jag kommer bli kvar här. Nu har jag något att se fram emot i alla fall! Förhoppningsvis överlever jag hösten och halva vintern innan det är dags att bege sig.

Samma dag för ett år sedan. Ser bister/nöjd ut...
Har i alla fall kladdat ner tecknet för katt, "neko", som den crazy cat lady jag är.
Japansk kalligrafi kallas shodou 書道。

Japan, vår love story är inte slut än!
Tokyo-Kitsune ska återupplivas!

5 kommentarer:

  1. Woah! Är det sant?! Vill inget hellre än att få åka dit en längre tid igen, men får bli på utbyte eller jobb (har inte råd med mer "privat" språkskola alltså..) Hoppas verkligen du får det då, underbart! Osaka är så fint, och ligger ju helt grymt bra till om man gillar Kyoto och andra äldre platser. Åh, så avundsjuk!

    SvaraRadera
  2. Vill också till Japan! :)

    sv: Åh vad roligt! Har alltid velat besöka Japan! :)

    SvaraRadera
  3. Vad roligt för dig :D när är det planerat att du ska börja plugga då? om exakt ett år eller är det lite tidigare? Har du pluggat på kai förut?(såg bilden) Jag och min pojkvän har sökt dit så är lite nyfiken hur det var och så:)

    SvaraRadera
  4. Vad roligt! Jag gillar din japan-lista, ska nog försöka göra en egen när jag får tid. Nu är vi klara med hiragana och katakana efter 1 månad och det går framåt för mig! Det känns bra. Jag har lyckats skaffa en japansk vän som inte alls kan mycket engelska så vi chattar på FB (på japanska). Det går relativt bra fast jag måste springa runt här på guest houset och jaga lite japaner som får hjälpa mig ibland. Kul att du kommer hit i vår! Ha det bra :) // Tokyo-Malin

    SvaraRadera
  5. Oh vad roligt att du ska tillbaka :D När gick du på Kai? :O Känner igen dig.... xD Gick vi samtidigt? Jag gick jan2011-dec2012... Ska också tillbaka x) ska dit i september i år :3 dock inte Kai igen.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...