onsdag 27 augusti 2014

Kimono? Yukata? 着物?浴衣?


Jag älskar denna trend som verkar pågå just nu; tunna koftor antagligen inspirerade av japanska kimonos och yukatas. Den ovan är från Oasis och heter Primrose floral kimono jacket. Det var kärlek vid första ögonkastet och nu bor den i min garderob. Mönstret kändes så höstigt och modellen kändes så lyxig.

Att plagget ovan har "kimono" i sitt namn känns ju lite missvisande, men jag förstår att klädskaparna väljer namn som fler människor kan referera till. Det jag mest tycker plagget påminner om är det japanska plagget 法被 (happi) som bärs vid festivaler, eller vad tycker ni?

Kimono är ju som de flesta vet att traditionellt japanskt plagg, och yukata den tunna sommarversionen av den.

3 kommentarer:

  1. sv: Tack! Ida, som har gjort designen, är verkligen en tankeläsare ;D

    SvaraRadera
  2. Ah, då måste du gått på nedervåningen! Jag kände typ alla svenskar på samma våning x) Ja det måste varit något sånt!
    Aha, vad synd >_< Hoppas det känns bättre nu iaf!
    Eftersom det är utbyte med Japanskan på SU så blir det japanska, men det fanns en del småkurser man kunde välja som låter rätt intressanta. Vi får se hur det blir :) Jag ska vara där i ett halvår! Tack :D

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...